نصیری در پاسخ به این سئوال که آیا حاضر به ادامه گفتگو با آقای غرویان است، گفت: البته. بنده پیش از این هم آمادگی خودم را اعلام کردم و الان هم در صورتی که مشرق به انعکاس مباحث مطروحه در این نشستها بپردازد، بنده پاسخ آن و دیدگاههای خودم را متعاقب آن برای انعکاس در سایت شما خواهم فرستاد. البته خواهش بنده از آقای غرویان این است که به مطالب حاشیه ای که احیانا فضای بحث را غیر دوستانه می کند نپردازند، و به مباحث محتوایی پرداخته و قضاوت را به خوانندگان با فضل این مباحث بگذارند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام محسن غرویان استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم  که مناظره ای دو قسمتی با مهدی نصیری مدیر مسئول فصلنامه سمات در شبکه چهارم سیما در باره نسبت عرفان و فلسفه با اسلام داشت و واکنشهای بسیاری را در فضای فرهنگی و به خصوص حوزوی برانگیخت،امروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که سلسله نشستهای بررسی خطر جریان تفکیک  را  از پنج شنبه صبح ساعت 30/7 در دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امور مساجد واقع در خیابان 45 متری صدوق، 20 متری حضرت ابوالفضل علیه السلام پلاک 103 برگزار می کند.
خبرنگار مشرق در تماسی با مهدی نصیری نظر وی را در این باره جویا شد. نصیری در پاسخ گفت:
اولا بنده به سهم خودم از جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای غرویان به خاطر تداوم این بحث تشکر می کنم و اتفاقا معتقدم که جایگاه این بحث قبل از هر جا حوزه های علمیه بویژه حوزه مقدس قم است.
ثانیا به نظر من مهمترین نتیجه مثبت مناظره تلويزیونی ما این بود که بحث نسبت فلسفه و عرفان و تصوف با معارف و آموزه های قران و اهل بیت علیهم السلام روی میز محافل فکری و فرهنگی و بویژه حوزوی قرار گرفت و این بدان معناست که رعب حاکم بر طرح این مبحث و انتقاد از فلسفه و عرفان شکسته شد و اکنون به یک بحث زنده و جاری تبدیل شده است. بنده معتقدم از خلال این بحثها مطالبی بسیار شنیدنی و جذاب در زمینه نقد  فلسفه و عرفان که هرگز به گوش بسیاری از طلاب و دانش پژوهان فلسفه و عرفان نرسیده است، خواهد رسید و بسیاری از شیفتگان معارف قران و اهل البیت علیهم السلام را که تاکنون فکر می کرده اند این فلسفه و عرفان ترجمان وحی و سخنان و مبانی اهل البیت علیهم السلام است، هوشیار خواهد کرد و آنان  را به تامل و بازنگری واخواهد داشت.
نصیری در پاسخ به این سئوال که آیا حاضر به ادامه گفتگو با آقای غرویان است، گفت: البته. بنده پیش از این هم آمادگی خودم را اعلام کردم و الان هم در صورتی که مشرق به انعکاس مباحث مطروحه در این نشستها بپردازد، بنده پاسخ آن  و دیدگاههای خودم را متعاقب آن برای انعکاس در سایت شما خواهم فرستاد. البته خواهش بنده از آقای غرویان این است که به مطالب حاشیه ای که احیانا فضای بحث را غیر دوستانه می کند نپردازند، و به مباحث محتوایی پرداخته و قضاوت را به خوانندگان با فضل این مباحث بگذارند.
نصیری در پاسخ به این سئوال که آیا شما جزء جریان تفکیک هستید، گفت: من پیشتر هم گفتم که اولا مقصود بنده از طرح این مباحث نحله سازی و یا فرقه سازی نیست و بنده، موافقان و مخالفان این بحث را در دایره شیعیان و محبان اهل البیت علیهم السلام می دانم و  همه انشاء الله جزء فرقه ناجیه شیعه اثنی عشری هستیم. منتها جای مباحث نظری و انتقادی هم سر جای خودش محفوظ است.
ثانیا ضمن احترام برای دوستان تفکیکی، ما حتی با برخی از مباحث مطروحه توسط بزرگان مکتب تفکیک  مثل مرحوم  آیت الله میرزای اصفهانی  نیز چالش های علمی در نشریه سمات به قلم  استاد محقق جناب حجت الاسلام  و المسلمین میلانی داشته ایم. اگر چه  دوستان تفکیکی هم ممکن است در میان خودشان دارای سلایق گوناگونی باشند و آنها هم تعصب فرقه ای نداشته باشند. من به عنوان مثال می توانم به مباحث مطرح شده توسط  عالم گرانمایه حضرت آیت الله  سید جعفر سیدان ظرف سالهای اخیر اشاره کنم که بسیار عالمانه  و مبتنی بر آموزه های برهانی و وحیانی قران و اهل بیت علیهم السلام بوده است. همچنین باید از تلاشهای  پی گیر و روشنگرانه استاد محقق جناب آقای محمد رضا حکیمی ـ حفظه الله ـ در مرزبندی بین معارف وحیانی با معارف بشری موسوم به فلسفه و عرفان تقدیر کرد. اما با این همه ممکن است ما  مرزبندیهایی با مباحث مطرح شده در بعضی از متون مشهور بزرگان تفکیکی  داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • خادم الرضا ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    بلاخره باید سره از ناصره جدا شده و کسانی در لشگر امام عج قرار خواهند گرفت که قلبشان سرشار از نور قرآن و اهل بیت س خواهد بود و برای صراط مستقیم راهی غیر از این قبول ندارند ... والعاقبه للمتقین
  • روح الله ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    قبلاً هم در مشهد جلساتی در نقد و بررسی مکتب تفکیک برگزار شد. (توسط استاد شیخ محمد حسن وکیلی) / صراط مستقیم صراط اهل بیت ع است و در زمان معاصر ما صراط امثال امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری که رهروان صراط ائمه هستند نه تنگ نظران درس نخوانده ... والعاقبه للمتقین
  • دلسوخته ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    آقاي خادم الرضا كساني درلشكرامام زمان قرارخواهندگرفت كه باسوادباشند نه فقط زيدوعمربدانندويضرب ويضربان را كه اين ها را امثال ابوموسي اشعري هم خوب وارد بودندامام زمان ياراني مي خواهدكه خدايي را نپرستند كه نمي بينند(من خدايي را كه نبينم نمي پرستم.مولا اميرالمؤمنين)حالا جواب بده مگرخدا هم ديدنيست توفقط مي تواني بگويي نه ديدني نيست وحضرت علي هم دنبال عرفان بوده وما اورا اينجا قبول نداريم واگر مي خواهي جواب اين فرموده را بدهي بايدناچار به طرف فلسفه وعرفان بروي كه متاسفانه اينهاراقبول نداري.توازقرآن چه مي داني آنجا كه به پيامبرفرمودتونبودي كه تير انداختي ما بوديم در حالي كه همه ديدندپيامبر بودكه تير انداخت،جواب اين مسائل در فقه نيست جاي ديگريست تو چه مي داني اصالت وجوديعني چه؟توچه مي داني حركت جوهري يعني چه ملاصدرا 70،80سال زجركشيد ورياضت وتبعيد حالا شما به راحتي مي گوييدملاصدرا درگمراهي بودوما پيرواهل بيتيم اما امثال ملاصدرا وسيدعلي قاضي در گمراهي بودندبروفكري براي عقلت كن وبزرگان را پيروشياطين ندان .تو پيروخدايي اما علامه سيدمهدي بحرالعلوم كه امام زمان اورابه سينه خودچسپانده بود پيرو شيطان .شما را چه شده كه همين كه گفتندعارف واهل سيروسلوك يك دفعه اينها را با دراويش گمراه مقايسه مي كنيداين بي عقلي محض است خيال كرده اي رسيذن به لقاي پروردگار ورضوان خدا به همين سادگيست كسي كه مي خواهداهل حرم بشود خيلي كاردارد.جناب مي تواني اين حديث را برايم شرح دهي كه پيامبر فرموداگرچيزهايي كه سلمان داردبراي ابوذربگويم سلمان را كافرمي داند واورا مي كشد.مي خواهم بدانم انچيزها چه بوده حتما دانستن صرف ونحوبوده. جناب اين چه مسئله اي است كه آقا اميرالمؤمنين فرموداگربيان كنم همه مرا به جرم اين كه كافرشده ام مي كشند.اين كه اطاعتش اطاعت ازخدا بوده كه پيامبرفرموده بود مقاماتش نزدخدا كه همه مي دانستند پيامبر هم دراحاديث فرموده بوددرقرآن هم نفس پيامبرمعرفي شده است يعني داراي مقامات پيامبر هم هست حالا مي تواني بگويي منظورآقا بيان چه مسائلي بوده حتما صرف افعال عربي وحلال وحرام بوده .خادم الرضا فكركردن از70سال عبادت بهتراست برويك كم فكركن.البته فكري كه بتواندتورا به مقامات برساند
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    این استاد شیخ محمد حسن وکیلی همان کسی هستند که در سخرانی ای در اصفهان اهل البیت علیهم السلام و کل علما و فقهای شیعه را به فرقه منحرف صوفیه منتسب کرده بود! که نقد سخنان وی همین حالا در بخش کرسی های آزاد اندیشی مشرق موجود است.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    درود و سلام بر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی که با کتابهایش انسان را از فرش به عرش می برد من به همه دوستان توصیه می کنم کتاب اصرار الصلاه میرازا جواد آقا را بخوانید تا مفهوم نماز را درک کنید
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    آقاي باسواد! اسرار الصلاه است نه اصرار الصلاه!!!
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    ظاهراً مشرق نیوز شده تریبون افکار آقای نصیری که صریحاً مقابل افکار امام خمینی و امام خامنه ای ست. دلیلش را نمی دانیم!!! پس چه خوب است که نه مشرقی باشیم نه مغربی فهم وحدت وجود کار هر کسی نیست. سالها درس خواندن و ریاضت کشیدن می خواهد که بتوان عمق آن را فهمید. رخش خواهد که رستم کشد. الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کأنها کوکب دری یوقد من شجره مبارکه لا شرقیه و لا غربیه ....
  • صدرا ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    خیلی جالبه، نمیدونم کسی کتاب آقای نصیری رو که در خصوص همین موضوع نوشته شده رو خونده یا نه؟؟ متأسفانه استدلال های آبکی و برداشتهای غلط از دین رو تحت عنوان اسلام و مکتب اهل بیت به خورد مردن بیچاره می دهند. آقاس نصیری از جناب سیدان تعریف و تمجید کرده اند اگه واقعا گل سر سبد این جریان آقای سیدان هستند که باید افسوس خورد به این جریان، کافیه به بحث های صورت گرفته در مشهد و مناظراتی که آین آقا با اساتیدی همچون استاد سید محمد موسوی و جناب وکیلی داشتند بنگریم . من خودم شاهد بودم که در یکی از جلسات اقای سیدان از بحث طفره رفتند و جلسه رو نیمه کاره رها کردند حالا نمیدون با چه استدلالی اما از همون ابتدای بحث مشخص بود که ایشون بویی از مبانی فلسفه و حتی اصول نبردند. دوستان می تونن به شاهد زنده این ماجرا رجوع کنند. همین کتاب آقای نصیری رو یه دور بخونید تا انواع مغالطات و بحث های آبکی و (با عرض شرمندگی خنده دار) رو مشاهده کنند.
  • ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    ادب مرد به ز دولت اوست تو می فهمی و سیدان نمی فهمد! تو می فهمی و نصیری نمی فهمد! چند استدلال خنده دار لااقل می اوردی
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    نصیری اگر مقابل افکار امام و رهبری است پس وای بر همگان و البته تو که این طور نسبت بی روا می دهی
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    دلسوخته کجات سوخته که این طور به عالم و ادم توهین می کنی خودبزرگ بینی و غرور جزیی از پیروان صوفیه است
  • رها ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    یکی مثل آقای نصیری میگه: موافقان و مخالفان این بحث را در دایره شیعیان و محبان اهل البیت علیهم السلام می دانم و همه انشاء الله جزء فرقه ناجیه شیعه اثنی عشری هستیم. منتها جای مباحث نظری و انتقادی هم سر جای خودش محفوظ است....
  • فقیر ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 0
    چه تهمتیست این تهمت که صدرا و علامه و فیض و ... از غیر از مکتب قرآن و اهل بیت درس آموخته گشته اند .حاشا و کلا.
  • میثم ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    با سلام دوستان خواهش میکنم، سلسله مباحث در این حیطه(تفکیک) را به طور مکتوب منتشر کنید. بحثی که در تلویزیون داشتن برایم فقط سوال ایجاد کرد و متاسفانه هیچ نتیجه ای واسم نداشت.
  • حامدی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    جناب غرویان اگر حرفی برای گفتن داشت در همان مناظره میزد لابد می خواهد در حمایت از فلسفه و عرفان یا نام بزرگان را ردیف کند و یا از کنفرانس های جهانی در ستایش ابن عربی و ملاصدرا. بهتر است به جای نقد جریان تفکیک به تقریر جدیدی از وحدت وجود همت گمارد تا حداقل خودش را بتواند پیرو فلسفه بداند. هر دانشجوی فلسفه ای می داند که تقریر وی از وحدت وجود هیچ نسبتی با فلسفه صدرایی نداشت.
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام علیکم و رحمه الله این جانب عادت زیادی به گذاشتن کامنت ندارم اما اگر یک نگاه مختصر به پیام های گذاشته شده توسط دوستان بیندازید متوجه علت این پیام خواهید شد متاسفانه انتظار نمی رود که بحث های علمی پیچیده که بزرگان همچنان به بحث در این حوزه ها مشغول هستند دستمایه بحث های رسانه ای بشود این یکی از آفات کار علمی است توصیه اکید من به تمام دوستان این است که از پرداختن به این بحث ها در رسانه ها به شدت اجتناب شود متاسفانه بازار رسانه ای این بحث ها داغ شده اما در مراکز علمی مانند حوزه به این مسائل کمتر توجه میشود
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    منظور، افکار فلسفی عرفانیست اخوی. چرا تعصبی برخورد می کنید؟ یعنی شما هنوز نمی دانید امام خمینی مدرس دروس فلسفه و عرفان بوده و امام خامنه ای هم همین سیره را دنبال می کنند؟ وا عجبا!
  • غنی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    ملاک حق است نه افراد
  • محمد ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    ببين شما نبايد اين مباحث رو با هم خلط کنيد اين يه بحث علميه. اينکه در مورد افکار عرفاني و فلسفي حالا يا امام يا هر کس ديگه حتي ملاصدرا بحث ميشه دليل بر رد اونها يا خداي نکرده بي احترامي نيست. تعصب آفت علم است. لابد ميخواستي نتيجه بگيري که مخالفت با فلسفه و عرفان مثلا با موجوديت جمهوري اسلامي در تضاده؟!! اصلا ربطي به هم ندارن
  • محسن ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    خب در عرش اسرار را با "ص" مينويسند!!
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    اگر می خواهید بفهمید که مخالفت با عرفان و فلسفه چه نسبتی با مخالفت با امام خمینی کبیر و انقلاب اسلامی ایشان دارد، توصیه می کنم پیام امام خمینی به روحانیت با عنوان منشور روحانیت و نیز نامه امام به گورباچف را حتما بخوانید. بخوانید و بفهمید که آن ابرمرد تاریخ چه خون دلی از متحجران خوردند. آن مکتب فلسفی و عرفانی امام بود که توانست چنین انقلابی به پا کند نه افکار قشری عده ای مقدس مآب.
  • حسینی ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    خب یه اشتباه تایپی كرده چرا توهین می كنی حالا مثل اینكه بحث دینیه ها زشته
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام علیکم و رحمة الله درست است که این قبیل مباحث نباید دست خوش جار و جنجالهای رسانه ای آن هم از نوع مش... شود اما اولا باید فرهنگ درست بحثهای فکری و آزاداندیشی در جامعه دامن زده شود ثانیا این خود حاکی از آن است که جامعه پتانسیل پرداختن به این قبیل بحثها را دارد چرا که همه کامنتها لزوما غیرعلمی و حاشیه‌ای نیست و در میان آنها کامنتهایی حاوی نقل قول سایر علما و بزرگان نیز دیده میشود باید این فرهنگ را حتی در رسانه‌هایمان ترویج داد نه اینکه جلوی آنرا بکلی گرفت و در نطفه آن را خفه کرد که این خود باعث دامن زدن به احساس و ادراک خفقان در جامعه اسلامی خواهد شد که امری بس خطرناک است تشکر
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    لطفا نظرات حضرت آقا (مقام معظم رهبری) در مورد فلسفه رو بذارید تا مشخص بشه مخالفای فلسفه واقعا بویی از حقیقت نبردند. اگه فلسفه چیزیه که حضرت اقا میفرمایند خدایا همه ما را فیلسوف بگردان.آمین
  • «آخر الزمان و پایان ارزشها» ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    خوب عزیز ایجاد سوال هم خودش یک نوع نتیجست دیگه این ضرب المثل را نشنیده ای که میگوید جوینده یابنده بود.خودت باید بری دنبال جواب تا کی حاضر خوری!!!!
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    در بحث اعتقادی ملاک حق است نه اشخاص
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    لابد حق هم با آقای نصیری ست آره!!!؟؟؟
  • احمد ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    توهین به آقای سیدان، بی ادبی و بی نزاکتی نویسنده را می رساند. آقای سیدان بویی از فلسفه نبرده است؟؟؟ بحثهای ایشان در مدرسه گلپایگانی قم موجود است بنده حاضر بوده ام و با تمام متانت دیده ام که بحث می کنند و سوال و جواب های طولانی ایشان را خسته نمی کند و به نظر بنده جایی کم نیاوردند. بعد هم این چه عنوانی است که برای نشست داده‌اند: خطر جریان تفکیک بر در و دیوار قم این اطلاعیه را زده اند و کسی که خبری ندارد فکر می کند که جریان تفکیک یکی از این جریانات نوظهور است که سران آن بی منطق و دور از خدا و پیغمبرند. کاش عنوان را می‌گذاشتید نقد و بررسی.
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    جزء اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد پرهیز از مجادله است اینطور که اینها با هم حزف می زنند به یقین حرام است.
  • ناشناس ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    شما اکر کمی عرفان خوانده باشی متوجه میشوی که ایشان تعریف فلسفی را بیان نکرد بلکه تعریف عرفا را میگفت یعنی ظل و ذی ظل اما فلاسفه بحث تشکیک در وجود را مطرح میکنند((ملاصدرا مى‏گوید: والحق أن الموجود بما هو موجود کلی والوجودات أفراد له وحصص لحقیقة الوجود… وهذا عجیب لا یعرفه إلا الراسخون فی العلم. اسفار، ۱ / ۲۵۷٫
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    وکیلی اگر حرفی داشت در مناظره اش با استاد میلانی در اصفهان می زد. مشکل ان است که این جماعت همواره یک طرفه به قاضی رفته اند و در مناظرات دستان خالی شان بر همه عیان می شود.
  • محمد ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    0 0
    خداوند به تمام کسانی که در راه بیان مذهب اهل بیت تلاش می کنند اجر و توفیق بی پایان عنایت فرماید و ما را از پیروی غیر معصوم هر کس با هر عنوان بزرگی که باشد برحذر دارد مگر کسانی که مقابل امام زمان خواهند ایستاد چه کسانی هستند مگر غیر از آنها که بین معصوم و غیر معصوم تفریق نکرده اند و شخصیت ها برایشان بزرگ شده است. فهم حدیث نیاز به خواندن احادیث دارد نه اینکه متوقف بر علم دیگری- چون فلسفه و ...- باشد وگرنه لازم می اید که معصوم مخاطب را رعایت نکرده باشد مگر نفرمودند که انچه ما گفتیم را بدانید و تامل کنید و در انچه وارد نشده ایم وارد نشوید و از ما پیشی نگیرید و عقب نمانید انچه اقای دلسوخته لازم دارد مطالعه بیشتر احادیث با دلسوختگی دلدادگی و تامل است. به معصومین اعتماد کنید تا از دامان اغیاری چون ارسطو که لحظه ای خدای یگانه را نپرستیده و از عبادت خدایان بر نگشته( رجوع شود به تاریخ ویلدورانت) به دامن توحید غریب عترت پیامبر وارد شوید
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    0 0
    خیلی از بیان و استدلال وکیلی لذت بردم و از بی ادبی و مغالطه بازی میلانی افسوس. این مناظره شاخص خوبیست برای اهل فهم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس